Historia kina samochodowego na świecie

Kino sampchodowe na parkingu w USA

Kina plenerowe miały swój początek długo, zanim zrodził się pomysł oglądania filmów z własnego samochodu. Początkowo widzowie oglądali seanse na świeżym powietrzu, siedząc na trawie lub specjalnych krzesełkach. W kinach plenerowych puszczano głównie filmy nieme, dzięki temu nagłośnienie na zewnątrz nie stanowiło problemu. Kiedy motoryzacja zaczęła się rozwijać na szeroką skalę, a posiadanie samochodu stawało się wyznacznikiem statusu społecznego, ludzie szukali coraz to nowych pomysłów na wykorzystywanie swojego samochodu. Tak właśnie wtedy fenomenem stało się kino samochodowe.

Początki

Pierwsze testowe seanse kina samochodowego miały miejsce już na początku XX wieku, jednak pomysł ten opatentował  Richard Hollingshead dopiero w 1933 roku. Historia zrodzenia się pomysłu w głowie Amerykanina jest niewątpliwie interesująca. Matka Richarda nie mogła uczestniczyć w seansach, które odbywały się klasycznej sali kinowej, ponieważ zmagała się z otyłością i warunki nie były dla niej komfortowe. Aby umożliwić matce oglądanie filmów w odpowiednich warunkach, Hollingshead wpadł na pomysł oglądania filmów z samochodu. Pierwsze próby przeprowadzał we własnym ogrodzie, gdzie rozwieszał białe prześcieradła i puszczał filmy z projektora ustawionego na masce samochodu. Latem w 1932 roku złożył wniosek patentowy, który został zaakceptowany. Patent został przyznany Amerykanowi 16 maja 1933 roku.

Pierwszy oficjalny seans kina samochodowego odbył się niecały miesiąc później, bo już 6 czerwca 1933 roku w stanie New Jersey, a filmem, który jako pierwszy został puszczony była skrócona wersja Two White Arms. Tytuł został jednak zmieniony na Wives Beware. Wymiary ekranu wynosiły wtedy 15 na 20 metrów, a parking mógł pomieścić 400 pojazdów. Problemem okazało się nagłośnienie, ponieważ dźwięk emitowany był z trzech głośników umieszczonych blisko ekranu, przez co docierał z opóźnieniem do najbardziej oddalonych widzów. Hollingshead prowadził swoje kino niecałe 3 lata. Zrezygnował z biznesu, ponieważ okazało się, że nie przynosi on oczekiwanych zysków. Za każdy samochód i każdego widza  Amerykanin liczył sobie 25 centów. Kiedy w 1949 jego patent stracił ważność, zaczęły otwierać się nowe kina samochodowe w innych stanach.

Wielki kryzys

Po zakończeniu II wojny światowej motoryzacja zaczęła rozwijać się w bardzo szybkim tempie, a samochód stał się obiektem kultu. Spowodowało to, że kina samochodowe cieszyły się ogromną popularnością. Szczyt swojej sławy kino samochodowe osiągnęło w latach 50 i 60. Ludzie przyjeżdżali na seanse całymi rodzinami. Oglądanie  filmu z własnego samochodu było wygodne, rodzice nie musieli martwić się o swoje pociechy, w samochodzie można było swobodnie rozmawiać czy palić papierosy.

Wielki kryzys nastąpił w latach 70, kiedy miejsce na szczycie sławy zajęła kolorowa telewizja i wypożyczalnie kaset VHS. Ludzie woleli oglądać filmy na własnym telewizorze, a kina samochodowe stawały się puste. Wzrosły również ceny nieruchomości, przez co wynajem powierzchni stał się bardziej kosztowny. Dodatkowo problem zaostrzył kryzys paliwowy, który nastąpił w 1973 roku.

Kino samochodowe w Polsce

Do Polski kino dotarło ponad 60 lat później, bo dopiero w 1994 roku. Pierwsze kino samochodowe uruchomili Dariusz Krzysztof Zawiślak oraz Rafał wnuk. Pierwszy seans odbył się na Warszawskim osiedlu Żerań, a puszczonym filmem był film Cztery wesela i pogrzeb. 

Obecnie kino samochodowe nie cieszy się już tak ogromną popularnością, jednak na całym świecie wciąż działają pojedyncze obiekty.

 

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *